Al-Ayen Iraqi University – SDG 8 Progress Report (2024)


Al-Ayen Iraqi University adopts and enforces a comprehensive anti-discrimination policy that ensures equality, fairness, and respect for diversity in all aspects of university lifeو including employment, admissions, and daily operations. The university’s policy aligns directly with national legislation and the Iraqi Constitution, guaranteeing non-discriminatory practices based on gender, religion, ethnicity, disability, or social background.

Relevant national legislations include:

  • Iraqi Constitution (2005), Article (14):
    (Iraqis are equal before the law without discrimination based on gender, race, ethnicity, origin, color, religion, sect, belief, opinion, or economic or social status.)

  • Penal Code No. 111 (1969), Article (200):
    Criminalizes acts of racial, sectarian, or ethnic discrimination.

  • Labour Law No. 37 (2015), Article (10):
    Prohibits discrimination in employment or wages based on gender, religion, or ethnicity.

  • Civil Service Law No. 24 (1960):
    Establishes equality in employment, promotion, and workplace opportunities across all sectors.

Al-Ayen University’s internal regulations are designed to comply with these national principles, ensuring an inclusive and respectful environment for all staff and students.

University Implementation:

Al-Ayen University’s Employment and Recruitment Policy ensures:

  • Fair and transparent recruitment based on merit and competence.

  • Confidential handling of personal data.

  • Prohibition of conflicts of interest in selection and promotion.

  • Free university transportation within and outside the campus for staff with disabilities.

The Professional Development Policy reinforces equality through:

  • Equal access to training and advancement.

  • Encouragement of gender diversity and workplace satisfaction.

Workshops, training sessions, and awareness programs on equality and human rights are regularly conducted by the Human Rights Unit and the Center for Continuing Education.

Links: 

https://alayen.edu.iq/public/ar/save_file/files/d365de5c203b53bf9ec472186b276ba0_.pdf

https://alayen.edu.iq/public/ar/save_file/files/ed6607fe60a327ff551f7504d6ba8f88_.pdf


10.6.1 – سياسة قبول غير تمييزية

القوانين ذات العلاقة:

 • قانون وزارة التعليم العالي والبحث العلمي رقم (40) لسنة 1988 (المعدل)

 • المادة (2/ثانيًا): تضمن المساواة في فرص القبول والتعليم العالي.

 • تعليمات القبول المركزي الصادرة سنويًا عن وزارة التعليم العالي

 • تنص على أن القبول يتم وفق المعدل والتنافس، دون تمييز على أساس الجنس أو العرق أو الدين.

 • الدستور العراقي لعام 2005

 • المادة (14): “العراقيون متساوون أمام القانون دون تمييز بسبب الجنس أو العرق أو القومية أو الأصل أو اللون أو الدين أو المذهب أو المعتقد أو الرأي أو الوضع الاقتصادي أو الاجتماعي.”

 

 10.6.2 – تتبّع الطلبات للمجموعات غير الممثلة

القوانين ذات العلاقة:

 • لا يوجد نص خاص مباشر، لكن:

 • قانون الإحصاء رقم (21) لسنة 1972 يسمح بجمع البيانات الديموغرافية لغرض التخطيط والمتابعة.

 • تعليمات دائرة الدراسات والتخطيط والمتابعة – وزارة التعليم العالي تتضمن مراقبة نسب القبول بين المحافظات والأجناس والفئات الخاصة (ذوي الشهداء، ذوي الإعاقة…).

 10.6.3 – استقطاب الفئات غير الممثلة

القوانين ذات العلاقة:

 • قانون رعاية ذوي الإعاقة والاحتياجات الخاصة رقم (38) لسنة 2013

 • المادة (15): تلتزم مؤسسات التعليم العالي بتخصيص نسبة من المقاعد الدراسية لهذه الفئة.

 • قانون مؤسسة الشهداء رقم (2) لسنة 2016

 • يمنح امتيازات قبول خاصة بذوي الشهداء وضحايا الإرهاب.

 • قانون رقم (3) لسنة 2015 (قانون ذوي الإعاقة والاحتياجات الخاصة).

 • تعليمات القبول المركزي تتيح امتيازات خاصة للنساء في بعض البرامج، وللفئات ذات الدخل المحدود عبر منح أو إعفاءات.

 

 10.6.4 – سياسة مناهضة للتمييز

القوانين ذات العلاقة:

 • الدستور العراقي – المادة (14) (المساواة).

 • قانون العقوبات رقم (111) لسنة 1969

 • المادة (200): تُجرم التمييز العنصري أو الطائفي.

 • قانون العمل رقم (37) لسنة 2015

 • المادة (10): يمنع التمييز في فرص العمل أو الأجور بسبب الجنس أو الدين أو القومية.

 • قانون الخدمة المدنية رقم (24) لسنة 1960

 • يؤكد مبدأ تكافؤ الفرص في التعيين والترقية.

 

 10.6.5 – لجنة أو مكتب للتنوع والمساواة

القوانين ذات العلاقة:

 • دليل الحوكمة الجامعية الصادر عن وزارة التعليم العالي 2021

 • يشجع الجامعات على تشكيل لجان حقوق الإنسان والنوع الاجتماعي ضمن وحدات شؤون الطلبة.

 • وحدات تمكين المرأة التي أسستها الوزارة رسميًا عام 2017 في كل الجامعات الحكومية والأهلية، وتقوم فعليًا بدور لجنة المساواة ومناهضة التمييز.

 

 10.6.6 – برامج دعم للفئات المهمشة

القوانين ذات العلاقة:

 • الوزارة أصدرت تعليمات بوجود شعب الإرشاد النفسي والتوجيه التربوي في كل جامعة (تعميم عام 2019).

 • وحدات تمكين المرأة تقدم دعم واستشارات نفسية واجتماعية.

 • بعض الجامعات لديها وحدات الإرشاد الأكاديمي والطلابي وفق دليل ضمان الجودة.

 

 10.6.7 – مرافق ميسّرة لذوي الإعاقة

القوانين ذات العلاقة:

 • قانون رقم (38) لسنة 2013

 • المادة (15/ثالثًا): تلتزم الجهات التعليمية بتوفير البنى التحتية الملائمة (ممرات، مصاعد، مداخل مخصصة).

 

 10.6.8 – خدمات دعم لذوي الإعاقة

القوانين ذات العلاقة:

 • القانون نفسه (38 لسنة 2013)

 • المادة (16): على الجهات المعنية توفير مترجمين، مساعدين، وسائل تعليمية مساعدة.

 

 10.6.9 – برامج وصول للأشخاص ذوي الإعاقة

القوانين ذات العلاقة:

 • المادة (15/ثانيًا) من قانون (38) لسنة 2013

 • تُلزم مؤسسات التعليم العالي بتأمين وصول ذوي الإعاقة إلى التعليم العالي.

 

 10.6.10 – سياسة لتوفير أماكن إقامة معقولة

القوانين ذات العلاقة:

 • القانون رقم (38) لسنة 2013

 • المادة (17): حق ذوي الإعاقة في سكن مناسب وتسهيلات مادية من الدولة.

 • قانون الرعاية الاجتماعية رقم (126) لسنة 1980 (المعدل)

 • يتيح الدعم المالي للفئات الخاصة داخل المؤسسات التعليمية.

 

Number Of Visitors Today : 2328 Visitor
Total Number Of Visitors : 3455975 Visitor